Uczeń 9 klasy (15 lat) dochodzi w rozwoju do takiego momentu, w którym jego wewnętrzne zycie uczuciowe, poszukując niezależności, może przyjmować ekstre- malne formy. Steiner, opisując kiedyś życie uczuciowe piętnastolatka, powiedział, ze czuje się on, jakby był „wypluty ze świata duchowego”. Jest to stan, w którym człowiek radykalnie dystansuje się nie tylko od poczucia, że żyje w bezpiecznym i pewnym świecie (jakie daje mu zarówno rodzina, jak i dziecięca niewinność ale także od tego, czego się dotąd nauczył. W sensie wewnętrznym musi ponownie nauczyć się chodzić, mówić i myśleć.
Myślenie, uczucie i wola czesto są ze sobą w zupełnej sprzeczności. Moze się to przejawiać w wielkiej klarowności przytaczanych argumentów intelektualnych i całkowitej niezdolności do podjecia działań bedacych konsekwencją przedstawia- nych idei; w gwałtownym domaganiu się swojej emocjonalnej niezalezności (Nie mów mi, co mam robić, myśleć lub odczuwać!) przy niemal dziecinnej checi opar- cia się na dorosłym i potrzebie emocjonalnego komfortu.
Z drugiej strony, młodzi ludzie przejawiają silną wolę zaangazowania się w zycie, która potrzebuje równie silnych, nadajacych jej kierunek ideałów. Uczeń 9 klasy poszukuje i potrzebuje klarownych wyjaśnień, pełnego sympatii zrozumienia ze strony dorosłych ze swojego otoczenia i dużej dozy serdecznego humoru, który niczym balsam łagodzi sprzeczności występujace w życiu i sprawia, ze stają się one bardziej znośne. Sytuację ucznia rozpoczynajacego szkołę średnią mozemy ujać nastepujaco:
Po ukończeniu 9 klasy uczniowie powinni :
Podstawa programowa
Realizujemy podstawę programową obowiązującą wszystkie placówki edukacyjne poziomu gimnazjalnego.
Rozszerzony poziom języka angielskiego - codziennie 1 godzina języka. Native speaker 1 raz w tygodniu
Przedmioty Artystyczne i Rzemiosło
codziennie godzina sztuki lub rzemiosła : Rysunek, malarstwo, stolarnia, rzeźba w glinie -pracownia ceramiki,
Sport: codziennie 1- 1,5 godziny sportu: gimnastyka Bothmera i gimn klasyczna, siatkówka, koszykówka,
Edukacja ekologiczna:
prace w ogrodzie i pasiece.
Program zajęć poz programem podstawowym:
koła naukowe tworzone w zależności od zainteresowań uczniów.
Pracownia stolarska
Pracownia ceramiki
Film i teatr. - realizacja filmów wg własnych scenariuszy, zajęcia aktorskie, realizacja przedstawień teatralnych
Zespół muzyczny.
Projekty:
Grupa ma do wyboru realizację jednego lub dwóch projektów w skali roku, w zależności od konkretnego wyboru ze szkolnej bazy projektów.
zawiła 2-4
Kraków
Polska
30-423