Klasa 8 (wiek 13–14 lat)
Profil rozwojowy
Klasa 8, w której uczniowie obchodzą 14 urodziny, to ostatni rok nauczania przez nauczyciela klasowego[ w szkolnictwie niemieckim]. Historycznie rzecz biorąc, kiedyś wielu uczniów opuszczało szkołę w tym wieku i podejmowało naukę zawodu w handlu lub rzemiośle. Dlatego 8 klasa postrzegana była jako swoiste domkniecie lat nauki. Powstanie szkół średnich i przesuwanie się granicy wieku obowiazkowej nauki – coraz wyżej podnoszonej w całej Europie w ciagu ostatnich 50 lat – sprawiło, ze czternastolatki nie opuszczają już szkoły. Jednak 8 klasa nadal stanowi pewnego rodzaju zwieńczenie procesu tworzenia całościowego obrazu świata i miejsca ludzkości w świecie.
Majac 14 lat, uczniowie są już w trakcie dojrzewania; zmiany cielesne i psy- chiczne są już w toku, tak że mówiac ogólnie, młoda osoba wydaje się bardziej krzepka, a wrażliwość, którą miała w dwu poprzednich latach, nieco się zmniejsza. Nastepuje wyraźny wzrost wzwyż i rozwój seksualny, przynoszacy mutację głosu u chłopców i miesiaczkę u dziewczat. Dla czternastolatków świat idei zaczyna nabierać znaczenia, ich zdolność krytykowania wyraźnie się wyostrza, a część akceptowanej struktury – np. poszczególne zasady – jest przez nich podawana w wątpliwość i badana. Przeciwwagą dla tego krytycznego nastawienia jest pojawiająca się u dzieci strona rozumowa lub racjonalna.
Wyłanianie się niezależnego życia uczuciowego wchodzi w fazę „porodu i na- rodzin”, a zawirowania emocjonalne, które mogą towarzyszyć tym narodzinom, stanowią poważne wyzwanie dla rodziców i nauczycieli. Jak towarzyszyć tym narodzinom lub początkowi wyzwalania się zindywidualizowanego i niezależnego życia wewnętrznego (życia myślowego, uczuciowego oraz wolitywnego), nie dając się ani przygnieść, ani zalać falami emocji, a jednocześnie umieć rozpoznać, że kryzys ten jest częścią procesu rozwojowego?
Podczas gdy dziewczęta mogą poświęcać wiele czasu i energii na rozmowy i dzielenie się swoimi przeżyciami, w małych, zżytych ze sobą grupach, opowia- dając sobie o społecznych i emocjonalnych stronach życia, chłopcy zazwyczaj inaczej reagują na zmiany hormonalne i zmiany w duszy. Na pozór pozostając w tyle za swoimi koleżankami pod względem zachowań społecznych i dojrzałości emocjonalnej, mogą sprawiać wrażenie niekomunikatywnych, emocjonalnie nie- rozgarniętych i skłonnych do obcesowych zachowań lub posępnych nastrojów. Niezależnie od tych zewnętrznych sposobów przejawiania się zmian, obie płcie stoją teraz przed nowymi i nieznanymi możliwościami z wyostrzonym umysłem, wrażliwym sercem i mocnymi kończynami, które walczą o przystosowanie się do grawitacji. Pod koniec 8 klasy uczniowie poszukują już nowych autorytetów i odpowiadających im wzorów zachowań.
–––––––––––––––––––––––––