Integracja przedmiotów nauczanych w szkole jest obecnie traktowana
jako podstawowa cecha nowoczesnej edukacji. Z psychologicznego punktu
widzenia, jedną z najsilniejszych potrzeb człowieka jest właśnie dążenie
do spójności, integracji – przejawianej w poszukiwaniu rozumień i
sensów. Kluczowym terminem w podejściu zintegrowanym jest holizm, czyli
całościowe ujmowanie zjawisk, syntetyczne zestawienia wiadomości o
świecie, „przenikalność” jednego obszaru do drugiego, burzenie
sztucznych podziałów i łączenie wiedzy w jeden, względnie spójny obraz
świata. Z innej strony holizm interpretujemy jako możliwość łączenia
wiedzy, umiejętności i postaw czyli emocji i uczuć w czasie procesu
uczenia się, tak, aby doprowadzić do spójności wewnętrznej u osoby
uczącej się i zmiany w obrazie siebie i świata. Uważamy, że najlepszą
gwarancją tak rozumianego holizmu jest osoba jednego nauczyciela
wychowawcy, który przez dłuższy okres czasu może czuwać i koordynować
proces właściwej integracji. W związku z tym proponujemy podejście
polegające na dużym zaangażowaniu nauczyciela w ciągu sześciu lat nauki w
szkole podstawowej i rozwijaniu jego zdolności do widzenia świata
„oczami ucznia”, aby mógł projektować lekcje (moduły edukacyjne, cykle
lekcyjne) atrakcyjne dla ucznia (z punktu widzenia metod nauczania,
poruszanych tematów i problemów, walorów aplikacyjnych i zastosowań).
Równocześnie wymagamy wysokiego poziomu kreatywności, tak w zakresie
projektowania przebiegu sytuacji edukacyjnych, jak i sposobów oceniania
przebiegu i wyników pracy.
Tak rozumiana integracja jest dla nas
gwarantem edukacji interdyscyplinarnej, zlokalizowanej wokół tematu,
nie zaś przedmiotu nauczania, systemowej, holistycznej, łamiącej
przekonania o odrębności wiedzy i procesów i umożliwiająca nauczycielowi
permanentny, bezpośredni kontakt z uczniem przez pierwsze 6 lat nauki w
szkole podstawowej. Celem podejmowanych przez nas działań jest taka
szkoła, w której mają miejsce poszukiwania, eksperymenty, samodzielne
prace badawcze uczniów oraz dbałość o pełny rozwój ich osobowości.
Chodzi o szkołę bliżej Życia.