Rudolf Steiner i antropozofia
Twórcą pedagogiki
waldorfskiej jest Rudolf Steiner (1861-1925), austriacki filozof,
pedagog, działacz społeczny. Swoją myśl filozoficzną obejmującą
radykalnie nowe spojrzenie na człowieka, jego rozwój, możliwości
poznawcze, współczesną kulturę, naukę, życie społeczne, a także na
genezę i ewolucję całego kosmosu, nazwał Rudolf Steiner ‘antropozofią’,
co w dosłownym przekładzie oznacza ‘mądrość człowieka’ (z jęz. greckiego
‘anthropos’ = człowiek; ‘sophia’ = ‘mądrość’). Chodzi tu jednak o taką
mądrość, która jest zarazem świadomością własnego człowieczeństwa, to
znaczy, czuje się odpowiedzialna za los innych ludzi, gotowa do
konkretnych inicjatyw i działań w praktycznym życiu.
W wieku
dwudziestym, zwłaszcza w krajach europejskich i w USA, impulsy
reformatorskie antropozofii przyniosły znaczące i trwałe owoce, widoczne
obecnie w najrozmaitszych dziedzinach życia, takich jak: pedagogika
(waldorfska), medycyna (holistyczna), rolnictwo (biodynamiczne),
ekonomia, sztuka, architektura. Na całym świecie funkcjonują szkoły i
przedszkola waldorfskie, ośrodki pedagogiki leczniczej (m. in. typu
‘Camphill’), antropozoficzne akademie, kliniki medyczne, instytuty
badawcze, terapeutica, instytuty farmaceutyczne produkujące leki
homeopatyczne (firmy: ‘Weleda’ i ‘Wala’), oficyny wydawnicze,
antropozoficzne banki, przedsiębiorstwa produkcyjne i wreszcie sieci
sklepów detalicznych sprzedających biodynamiczne produkty żywnościowe
oznaczone jakością ‘Demeter’. Impulsy płynące pierwotnie z antropozofii
(mimo że ich źródła nie są ogółowi znane), stały się obecnie w krajach
takich jak: Niemcy, Szwajcaria, Austria, Holandia, kraje skandynawskie
czy USA dostrzegalnymi składnikami życia społecznego. Dokonał się tu
proces całkowitej integracji społecznej i kulturowej.
źródło : http://zspwp.pl